~Followers~

Friday, January 14, 2011

Diet owh diet


D


iet……!

          
          Bercerita tentang diet,aku memang fail lah.Kalau nak diet pun semangat di mulut je,bila makanan berada di depan mata,alamat bagai orang mengantuk disorong-sorongkan bantal hehehehe…apa tidaknya?makan adalah satu hobi yang paling best..cuba cakap siapa yang tak suka makan???kalau nak difikirkan?satu family aku memang suka makan,bila berkumpul ramai-ramai tu?ha..tengoklah menu-menu yang terhidang di atas meja?lebih-lebih lagi kalau dah duduk berdua dengan makcik aku yang sorang tu hmmmm…tak boleh nak kata apa dah? Dua-dua sama je perangai,kalau makan memang tak control cun langsung,macam orang tak pernah jumpa makanan?Aduh,gelihati betul bila teringatkan masa kami order makanan,duduk berdua je,order  macam empat ke lima orang makan?buruk lantak ke apa? Tapi kami kisah apa?lantaklah apa orang nak kata,yang makannya kami yang bayarnya punnnn kami…walaupun aku dan makcik punyai tabiat makan yang agak luar biasa tapi kami tetap maintain body…itu yang penting,bila makan dah banyak,bersenam pun mestilah rajin,barulah seimbang.
          
          Masalah kegemukan memang tidak melanda diriku sekarang,sebab aku boleh kawal ,bila rasa badan macam nak naik je,aku rajin-rajinkanlah bersenam,kalau tidak pun aku bersenam dalam tiga kali seminggu,itu minimumlah sebab aku sibuk bekerja,nak buat hari-hari,kemalasan itu sentiasa ada tapi bila fikir senam untuk sihat,paksa juga diri untuk rajin…Orang kata nak cantik bukan senang,ramai orang habiskan duit beribu-ribu untuk kurus,tapi aku Alhamdulillah..tak perlu habis duit,hanya bersenam yang kerap je boleh mengembalikan bentuk badan yang diidamkan,tapi tidak dinafikan ramai orang di luar sana dah bersenam banyak kali  tapi tak kurus-kurus juga,aku pun tak tahu kenapa?apa masalahnya ye?adakah  mereka ini mempunyai lemak tepu yang degil???haiz…itu kena tanya pakar..aku cuma boleh share cara yang aku amalkan je.
           
          Jika sekarang aku tiada masalah kegemukan tapi itu tak bermakna aku tak pernah menghadapi masalah tersebut?Ia terjadi bermula dari zaman sekolah..inilah yang aku nak share,macam mana aku boleh kurus????? Berat badan aku mula naik ketika aku darjah tiga atau empat.Semenjak itu berat badan aku maintain gemuk sampai masuk sekolah menengah,bukan tak terfikir nak kurus masa tu,tapi tak rasa terdesak nak kurus.Semuanya bermula di akhir tingkatan empat,masa tu dah dewasa sikit,otak dah mula berfikir nak cantik,nak bergaya nak melaram dan macam-macam lagilah.
           
          Agak susah bila nak mulakan berdiet,sebab hobi akukan makan?Tapi yang mendorong aku masa tu ialah perasaan malu bila melihat diri sendiri gemuk,memang berkorban betul,ramai jugak yang membatu api bila aku kata nak diet ni,(takyah diet la atipot(nama samaran dalam family)…rugi kalau diet,sedap ni,nanti kempunan..ha!macam tulah kata dorang mengapi-ngapikan aku).Selama dua bulan aku berdiet,berat badan macam tu juga,mana tidaknya?diet tanpa senam?macam mana nak kurus?Lepas itu aku bermula dengan membeli cd erobik..sejak itu hari-hari aku erobik dengan mengikuti langkah-langkah dalam cd tersebut,hari-hari tau?non stop! Tak  pastilah cara aku ni betul atau tak,tapi yang pastinya berat badan mula susut sikit demi sedikit disertai dengan diet..apalagi?aku happy lah..orang pun perasan aku dah mula kurus..ramai juga yang tegur..seronok bukan main tapi masalahnya hobi aku,sampai bila aku mesti berdiet? Tapi aku takut gemuk balik hmmm…
           
          Suatu hari bila terbaca tentang pengambilan makanan seimbang,barulah aku berani untuk makan,maksudnya bukan kita tak boleh makan langsung makanan kegemaran cuma perlu disiplinkan diri,bila banyak makan hari tu,bersenam pun mestilah banyak juga..ingat kerja je boleh overtime?bersenam pun mesti ada overtime juga,itu je caranya untuk kita kekalkan bentuk badan.Bagi yang baru nak bermula untuk kurus memang wajib berkorban banyak dululah tapi bukan tak makan langsung,cuma makan dalam jumlah yang sedikit dan mesti tahu makanan apa yang berkhasiat untuk dimakan.Makanan kegemaran tu lupa-lupakanlah..hehehe…harap paham ye,bukan senang nak cantik…Bila mendapat bentuk badan yang diidamkan barulah boleh kita makan makanan yang kita suka semula,masa tu kita hanya maintainkan je dengan syarat senaman yang kerap. Itulah cara aku gunakan sekarang,bersenam bukan sekadar untuk kurus semata-mata tapi bersenam untuk kesihatan..bila kita rajin bersenam disamping kita mengekalkan bentuk badan, peredaran darah dalam badan pun akan berjalan dengan lancar,badan jadi cergas otak jadi cerdas dan kita boleh berfikir dengan waras.

p/s : Bukan untuk dicontohi tapi untuk berkongsi,jika anda rasa cara ini betul sila ikuti jika tidak jangan ikuti,senangkan???sekian terima kasih.  =)




No comments:

Post a Comment