~Followers~

Thursday, January 20, 2011

Pindah



          Seingat aku,sepanjang hidup yang telah aku lalui hingga ke hari ini,sudah enam kali aku berpindah randah.Bermula dari zaman kanak-kanak (bawah 4 tahun) aku membesar di flat loke yew kuala lumpur,tak banyak yang aku ingat semasa bermastautin di sana,antara yang  masih aku ingat ialah bila terdengar orang jual kuih dalam bakul sambil menyanyi kuehhhhh kuuuuueh…hahaha..ingat lagi tau,sekarang ni  mana nak jumpa orang yang menjual macam tu? Dan satu lagi ialah tragedi kuku ibu jariku tercabut disebabkan terkepit pintu grill,nakal sangat pintu grill buat main,nak tahu aku main macam mana?aku buat buaian,sekali pintu tu tertutup..memang sedap sampai tercabut habis kuku aku agagagaga!Padan muka aku,sakit tu..tapi macam mana rasa sakit tu aku dah tak ingat..
           
          Bermulalah ceritera  aku di  Sungai Buloh setelah berhijrah  dalam lingkungan  empat tahun.Sejak itu sampailah sekarang aku masih di sini..membesar,tadika,sekolah rendah,sekolah menengah hinggalah bekerja walaupun bukan menetap di rumah yang sama.Rumah baru  yang  aku dan family tinggal ni bersebelahan dengan rumah nenek,kebetulan di sini adik-beradik abah semua tinggal dalam satu kampung yang sama,sebab itu ikatan aku dengan family sebelah abah agak rapat.Lama juga aku tinggal di rumah ni,ada dalam 17 hingga ke 18 tahun,kenangan pun tak terkira banyak lah,nak ceritakan satu-satu sampai sepuluh muka surat pun takkan habis,bayangkanlah 18 tahun punya cerita?baik tak payah cerita…habis cerita.
           
          Setelah 18 tahun,aku dan family berpindah ke rumah baru,rumah yang dibeli oleh ayah di Damansara Damai,kami berpindah disebabkan kawasan perumahan lama nak dimajukan,jadi satu kawasan yang tinggal di situ terpaksalah berpindah.Tak lama juga aku tinggal di Damansara Damai,agak-agak dalam empat tahun.Inilah pengalaman pertama aku tinggal di apartment,agak membosankan maklumlah dah biasa tinggal di rumah yang ada laman,tapi tak ketara sangat sebab aku bekerja,jadi masa di rumah tak banyak sangat, rasa bosan pun tak adalah sangat. (pasal apa banyak sangat perkataan sangat ni?)
          
          Genap empat tahun (lebih sikit kot) aku dan family berpindah pula di Danau Rebung jenis apartment juga.Kehidupan di situ sama macam tinggal di Damansara Damai,tak banyak perbezaan pun tapi tak lama tinggal di situ, rasa dalam dua tahun sebab rumah tinggi sangat di tingkat empat,mak ayah  tak larat nak turun naik setiap hari(jangan kata mak ayah?aku pun macam nak tercabut kepala lutut turun naik hari-hari agagagaga).Selepas itu kami berpindah di rumah yang ada laman semula,dengarlah  balik bunyi ayam berkokok,bunyi cengkerik sebab kawasan kampung iaitu kampung melayu.Seronok tinggal di sini sebab teringat balik kenangan rumah lama dulu,tak rasa sunyi,belakang rumah ada sungai tapi tak boleh mandilah,kalau tak dah lama aku terjun.
          
          Walaupun seronok tinggal di kampung melayu ni,tapi ade juga yang tak seronoknya,rumah diserang anai-anai,aduyai…sedih bila tengok buku-buku dimakan anai-anai,lukisan-lukisan aku masa sekolah dulu habis,gambar-gambar pun hmmm.. paling menyedihkan lagi almari yang aku beli hasil titik peluh aku yang pertama bukan dimakan tapi dibuat sarang!mahal tu beli seriban lebey (seribu lebih)buang macam tu je huhuhuhu.Akhirnya minggu lepas aku berpindah di rumah baru selepas setahun lebih tingal di rumah yang di serang anai-anai.
           
          Rumah ini baru seminggu aku dan family duduk .Ahad lepas sibuklah kami pindah-pindahkan barang,nasib baik dibantu oleh sepupu sepapat,kuranglah sikit beban,terima kasih sepupu sepapat ku lain kali boleh minta tolong lagi kan kan kan?hehehe..Penat haritu pun tak hilang lagi,barang-barang kat rumah masih tak bersusun.Lepas aku post text ni nak sambung berkemas balik,kain baju nak lipat,perabot nak susun…atoiiii lepas ni pewailah(letih)aku…

No comments:

Post a Comment